Čechy, Morava, Slezsko - to je naše Česko
Všechny vojenské prostory, které v Čechách zabrala komunistická armáda, jsou si velmi podobné. Vypadá to to v nich jako na Šumavě. Pláně zarostlé vysokou trávou střídají hluboké lesy. |
Jinak tomu není ani okolo bývalé Padrtě v Brdech. Pojďme se do kouzelné krajiny středních Brd podívat. Povede nás Padrťský potok, který se ve Strašicích přejmenovává na známější Klabavu.
Sem nesmíte
Oficiálně se této oblasti říká VVP Jince (vojenský výcvikový prostor). Domy jsou zde zničené do základů, pole dávno zarostla býlím, louky jsou podmáčené a vstup je sem zakázaný.
Přesto se najde dost pěších turistů i cyklistů, kteří podstupují riziko nepříjemného setkání s vojáky nebo zaměstnanci vojenských lesů, aby se podívali na vyhlášené Padrťské rybníky. V těchto podzimních dnech se totiž právě topí v barevných odstínech od jasně žluté, přes červenou až po temně zelenou a modrou.
Železářská historie
K Padrťským rybníkům se pěšky dostaneme nejkratší cestou z Teslínů, kam o víkendech zajíždí ranní autobus. Projdeme necelé dva kilometry lesem přímo na sever a můžeme obdivovat Horní Padrťský rybník. Když ho obejdeme, následuje Dolní Padrťský rybník.
Celková délka obou rybníků je dva a půl kilometru, což je na lesní nádrže opravdu hodně. Vznikly ve středověku ne pro rybolov, ale kvůli zásobování vodou zdejších železnorudných dolů a hamrů.
Na hráz dolního rybníka lze přijet po dobré asfaltce z Romitálu přes Věšín a Bukovou. Sem lze dojít i pěšky od vlaku z Mirošova přes Skořice a lesními cestami podle mapy, kompasu a orientačního odhadu.
Padrťská pláň
Obrovská pláň zarostlá vysokou trávou, která se rozkládá pod rybníky, byla do roku 1952 osídlena několika vesnicemi, ze kterých byla železářská a dřevorubecká Padrť největší a nejbohatší. Dnes tu nestojí ani jeden dům, v terénu nejsou rozeznatelné skoro ani základy, zkušené oko však pozná rozdělení polností a systém bývalých komunikací.
Po silnici scházíme podél levého břehu Padrťského potoka středem pláně až k mostku, kde se silnice rozdvojuje. Cyklisté mohou zvolit pravou i levou variantu, protože obě se po třech kilometrech u dalšího mostu zase spojují. Jen je potřeba se co nejvíce držet směru potoka a neuhýbat po silničkách vysoko do svahů okolních hor.
Lesní meandry
Pěší mohou prozkoumat meandry živého potůčku a hluboké lesy v jejich těsném sousedství. Za zmíněným mostem pokračujeme po pravém břehu hliněnou válcovananou silničkou k loveckému zámečku Tři trubky. U něho ústí do Padrťského potoka Třítrubecký potok, ktrerý také stojí za prohlídku. Samotný zámeček však mineme co nejrychleji, protože patří vojákům a policajtům a my nemáme ve vojenském prostoru co dělat.
Silnička dostane asfaltový povrch a po několika kilometrech vycházíme z hájemství vojáků do malebné podhorské vesnice Strašice. Za vidění tu stojí především mnoho roubených a pečlivě udržovaných chalup.
Poslední autobus jede v devět
Poslední víkendový autobus ze Strašic odjíždí v devět hodin večer. Musíte ovšem projít skrze celou obec, abyste našli autobusovou zastávku. Naštěstí stojí u jediné otevřené hospody.
Celková délka trasy z Rožmitálu nebo Mirošova k Padrťským rybníkům a do Strašic měří okolo dvaceti kilometrů. Začátkem v Teslínech ušetříme asi pět kilometrů.
Zdroj : web.volny.cz
Sobota 02.11. |
|
25°C |
|
Neděle 03.11. |
|
23°C |
Jakému způsobu výběru dovolené dáváte přednost ?
• Doporučení kamaráda
26.1% (22580)
• Sezónní katalog cestovních kanceláří
18.9% (16375)
• Nabídka z reklamních letáků
19% (16469)
• Last minute
18.3% (15865)
• Prostřednictvím internetu
17.7% (15330)
Celkem hlasů: 86619
Vložte e-mail pro zasílání novinek a informací z portálu E-Česko.cz a magazínu Gulliver
Kopírování, publikování a šíření obsahu serveru www.e-cesko.cz je vítáno a doporučeno. Věříme, že uživatelům udělá použití materiálů ze serveru www.e-cesko.cz radost a že tuto radost budou šířit dále. Projekt E-ČESKO.cz vznikl ve spolupráci a za dotační podpory Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.